پیشنهاد سردبیر

سرویس ورزش:قهرمانی یک ورزشکار آن هم از شهرستانی که آن چنان امکانات ورزشی ندارد، حرف‌های زیادی بیان می‌کند؛ این‌که استعدادهای ورزشی نه‌تنها در مراکز، بلکه در شهرهای دیگر نیز می‌تواند بروز پیدا کند،...

 امکانات موجود پاسخگوی ورزش قهرمانی نیست

 تا حدی که یک ورزشکار از شهرستانی با این امکانات محدود، سلطان ساندای جهان را شکست داده و مدال طلا را از آن خود کند. این نوع قهرمانی‌ها به مسؤولان تلنگر می‌زند که برای ورزش شهرستان‌ها نیز اهمیت قائل شوند، چرا که با مهیا کردن بستر‌ها و تقسیم عادلانه امکانات ورزشی‌، ورزشکاران شهرستان نیز انگیزه زیادی برای موفقیت و کسب مدال و افتخار برای کشور را خواهند داشت.
«امیر فضلی» ورزشکار نیشابوری کشورمان، موفق شد در مسابقات جهانی ووشو به میزبانی مالزی مدال طلا را کسب کند. او در مرحله نیمه نهایی حریف مصری را در 30ثانیه اول و در مرحله یک چهارم نهایی جهانی حریف ازبک را در راند اول ناک اوت کرد و در بازی فینال او با «مسلم سالیکف» روس که چند دوره قهرمان جهان شده و پر افتخارترین ووشوکار جهان بود، را حریف شد. در استقبال از این ورزشکار باوجود حضور بی‌نظیر مردم، جای مسؤولان خالی بود و حالا فضلی در گفت وگو با «قدس» صحبت‌های زیادی دارد.
ورزش قهرمانی را از چه سالی شروع کردی؟
از سال86 ورزش قهرمانی را شروع کرده و از سال88 عضو تیم ملی شدم و در سال 2011 در مسابقات جهانی ترکیه در بازی اول با حریف روسی با اختلاف یک امتیاز بازی را واگذار کردم و این برای من انگیزه شد تا بیشتر خود را برای نتیجه مطلوب آماده و متمرکز کنم.
اولین تورنمنتی که موفق به کسب مقام شدی، چه بود؟
مسابقات جام پارس یکی از تورنمنت‌های معتبر دنیاست که از سطح بالایی برخوردار است، در آن مسابقات تیم‌هایی مثل چین، روسیه و... شرکت داشتند و برای اولین بار در همین مسابقات موفق به کسب مقام شدم، ایران در این مسابقات 2تیم داشت و من در وزن 80کیلوگرم شرکت کردم و موفق به کسب عنوان قهرمانی شدم؛ بعد از آن مسابقات قهرمانی آسیا بود که این مسابقات نیز از سخت‌ترین رقابت‌هایی است که برگزار می‌شود، چون ووشو ورزش چشم بادامی هاست و مسابقات سطح فنی بالایی داشت که در این مسابقات نیز موفق به کسب قهرمانی شدم و دریافت این 2مدال طلا انگیزه من را دو چندان کرده بود.
رقیب شما در مسابقات جهانی معروف به سلطان ساندای جهان بود، چطور توانستی او را شکست دهی؟
انگیزه قوی به من کمک زیادی کرد و البته از آغاز اردوی تیم ملی بر روی تاکتیک‌های حریف‌های خود بسیار زیاد کار کردیم، در وزن 80کیلوگرم تیم روسیه، همان سلطان ساندای جهان که چند دوره عنوان‌دار و حریف آخر من بود، اما طبیعتا در رقابت کسی پیروز میدان است که تمرین و آمادگی بیشتری داشته باشد و من نیز از این که توانستم همشهریان خود، مربیان و مردم کشورم را شاد کنم، بسیار خوشحالم چرا که توانستیم بعد از چند سال این حریف را شکست دهیم.
حریف‌های شما با امکانات عالی و یا حداکثر استاندارد تمرین می‌کنند، در حالی که شما در شهرستان با امکانات محدود، موفق به کسب عنوان قهرمانی شدی، با این مشکلات چه می‌کنی؟
امکانات شهرستان برای ووشو بسیار ضعیف است، شاید برای کار در سطح استان مناسب باشد، ولی این امکانات پاسخگوی ورزش قهرمانی نیست و باید دید ما، فراتر از این باشد، مسؤولان باید همکاری کنند و ما هم تلاش خود را می‌کنیم تا این رشته ورزشی را به جایگاه اصلی خود برسانیم، اما با این حال درباره امکانات نیز من خودم را محدود نکردم و با وجود محدود بودن امکانات، انگیزه خود را تقویت کردم و برای حریف تمرینی نیز به شهرهای دیگر می‌رفتم و گاهی در نیشابور حریف‌های خوبی داشتم، ولی مسلما چون هزینه‌ای به آن‌ها پرداخت نمی‌شد نمی‌توانستند تمام وقت در اختیار ما باشند و باید یک نگاه ویژه از سوی مسؤولان به این مطلب شود چرا که نیشابور پتانسیل‌های خوبی دارد.
نایب‌رئیس فدراسیون ووشو در مراسم استقبال، قول تجهیز خانه ووشوی شهرستان را داد، مهیا شدن چنین مراکزی چقدر می‌تواند در پیشرفت این رشته تاثیرگذار باشد؟
تجهیز این مرکز، در صورت افتتاح آن گام بسیار مهمی است، اگر در شهرستان یک خانه ووشو با تجهیزات استاندارد افتتاح گردد، به وضعیت پیشرفت ورزشکاران این رشته کمک شایان توجهی خواهد کرد، چرا که برای ورزشکاران فرصت تمرین در محلی با استاندارد‌های لازم و برنامه‌های منظم‌، مهیا می‌کند تا بتوان در سطح عالی‌تری تمرین کرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.